Pályázat száma |
TOP-3.1.1-15-BS1-2016-00024 |
Kedvezményezett neve |
OKÁNY KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATA |
A projekt címe |
Kerékpárút és tehermentesítő elkerülő út építése Okány községben |
Megvalósítás helyszíne |
Okány |
Támogatási kérelem benyújtásának dátuma |
2016.03.31 |
Támogatás megítélésének dátuma |
2019.01.21 |
Megítélt támogatás összege (Ft) |
387 576 496 |
Támogatási arány (%) |
100 |
Szerződés hatályba lépésének dátuma |
2019.07.30 |
Szerződésben megítélt támogatás (Ft) |
387 576 496 |
Szerződésben elfogadott összktg. (Ft) |
387 576 496 |
Projekt tervezett kezdése |
2019.04.01 |
Projekt tervezett befejezése |
2021.08.31 |
Okány község Békés megye észak-keleti részén, a megyeszékhelytől 45 km-re található, 2571 fő lakja. A településen áthalad a 4223. és 4236 jelű közút, megközelítése ezeken, illetve a 4235. sz. közúton lehetséges. Vonattal a Békéscsaba–Kötegyán–Vésztő–Püspökladány-vasútvonalán közelíthető meg. Okány a Körös-vidéken, Sarkadtól északra, Vésztő keleti szomszédjában fekvő település, a megye gazdasági, demográfiai valamint foglalkoztatási helyzete e településen is meghatározó.
Műszaki megoldás ismertetése:
Jelenleg kerékpárút a Hunyadi utcán van kiépítve a község külterületén található temetők- Szabadság utca között. Több állami kezelésű közút is áthalad a településen, de ezeken a jelentős gépjármű forgalom mellett nincs biztonságosan megoldva a kerékpáros közlekedés. Továbbá nagy látogatottságú intézményeknél nincs, vagy elégtelen számú a parkolóhely, így fontos a parkolási lehetőség fejlesztése is. A tervezés során a „Kerékpárforgalmi létesítmények tervezése” c. útügyi műszaki előírásokat teljes mértékben figyelembe vettük.
A tervezett létesítmény paraméterei:
1., Önálló egyoldali kétirányú kerékpárút kiépítése a Vasút utcán (4235 j. közút)
Az utcában jelenleg nincs kiépített kerékpárút, de a településközpont vonzáskörzete miatti jelentős forgalom belül magas a kerékpáros forgalom részaránya. Forgalomszámlálási adatok alapján a forgalomnagyság a Vasút utcán (4235 j. út) 2157 E/nap
A kétoldali nyílt csapadékvíz elvezető hálózat és az elektromos légkábel hálózat tartóoszlopai miatt nincs lehetőség kétoldali kerékpársáv, vagy kerékpárút kiépítésére. A fejlesztés során a páratlan oldalon kell kétirányú kerékpárutat kiépíteni a meglévő nyílt árok fölött, zárt csapadékvíz elvezető hálózat kiépítésével.
A kerékpáros forgalom elválasztásra kerül a közúttól, mivel a közműnyomvonalak és a csapadékvíz elvezetés jelenlegi kialakítása nem teszi lehetővé a jelenlegi közút burkolatszélesség bővítését kerékpársávval.
Ezen a szakaszon nem alakítható ki irányhelyes kerékpárút vagy kerékpársáv, az csak a teljes közműhálózat és csapadékvíz elvezető hálózat átépítéssel lehetséges. Zárt csapadékvíz elvezető hálózat kiépítése szükséges a tárgyi szakaszokon, a tervezett létesítmény víztelenítését a hosszú élettartam biztosítása érdekében meg kell oldani, a sűrű beépítettség miatt alternatív megoldás nincs.
A létesítmény jellemző paraméterei:
- hossz: 470 m.
- szélesség:2,24 m.
Pályaszerkezet:
-2 x 3 cm aszfalt;
- 20 cm FZKA alap;
- 20 cm homokoskavics ágyazat.
Közút szelvénye: 0+000-0+470
Kerékpárút szelvénye: 0+960-1+430
2., Kerékpársáv kiépítése a Kossuth utca- Hunyadi utca útvonalon (4223 j. közút)
A településközpontban jelenleg a közút burkolatszélessége 8,2 m. Az útburkolat szélső 1-1 méterre erősen tönkrement, közlekedésre alkalmatlan, a csapadékvíz elvezetés nem megoldott. A fejlesztés során a két burkolatszélt 1-1 m szélességben el kell bontani és mindkét oldalon zárt csapadékvíz elvezető hálózatot kell kiépíteni. A burkolatot 8,5 m szélességűre kell bővíteni a két oldali sáv helyreállítása során, mindkét oldalon süllyesztett és kiemelt szegély lezárással.
A közút burkolatszélessége lehetővé teszi kerékpársáv kialakítását.
A létesítmény jellemző paraméterei:
- hossz: 650 m;
- szélesség:1,25 x 2 m.
Pályaszerkezet:
- 3 x 5 cm aszfalt;
- 20 cm FZKA alap;
- 20 cm homokoskavics ágyazat;
- 30 cm törtbeton
Közút szelvénye: 19+750 - 19+100
Kerékpárút szelvénye: 0+310 - 0+960.
3., Önálló egyoldali kétirányú kerékpárút kiépítése a Hunyadi utcán (4226 j. közút)
A Hunyadi utcai meglévő kerékpárút folytatásaként a kétoldali nyílt csapadékvíz elvezető hálózat és az elektromos légkábel hálózat tartóoszlopai miatt egyoldali kétirányú kerékpárutat kell kiépíteni a Rákóczi utcáig.
A létesítmény jellemző paraméterei:
- hossz: 310 m;
- szélesség:2,24 m.
Pályaszerkezet:
- 2 x 3 cm aszfalt;
- 20 cm CKt alap;
- 20 cm homokoskavics ágyazat
Közút szelvénye: 4+660 - 4+970
Kerékpárút szelvénye: 0+000 - 0+310.
4., Parkolók kiépítése a Kossuth utcán
A településközpontba a közút mellett jelenleg betonrács burkolatú parkolók vannak kiépítve, melyeket a beruházás során újra kell építeni és az igényekhez igazítva darabszámukat bővíteni kell.
A létesítmény jellemző paraméterei:
- 14 db párhuzamos felállású parkoló;
- 6 x 2,5 m;
Pályaszerkezet:
- 2 x 4 cm aszfalt;
- 20 cm FZKA alap;
- 20 cm homokos kavics ágyazat.
5., Parkolók kiépítése a Brigád utcán
A Polgármesteri hivatal mellett a településközpontban hosszú ideje igény merült fel egy parkolótömb kiépítésére. Ennek keretében parkolóút és 17 db személygépkocsi parkoló épül ki. A létesítmény jellemző paraméterei:
- 17 db merőleges felállású parkoló;
- 5 x 2,5 m.
Pályaszerkezet:
- 2 x 4 cm aszfalt;
- 20 cm FZKA alap;
- 20 cm homokos kavics ágyazat.
A kerékpárút hálózat fejlesztése során megváltoznak a településközpontban a parkolási viszonyok, ezért szükséges a parkolók átépítése, illetve új parkolóhelyek kijelölése.
„6” Déli elkerülő út
A településen több közút útvonala halad át, érintve a településközpontot, ami az átmenő forgalom tekintetében nagy mértékben terheli a települést. A település déli szélén önkormányzati tulajdonú területen került kijelölésre egy olyan elkerülő út nyomvonala, mely a 4223 (Sarkadkeresztúr) – 42339/4235 (Vésztő) közutakat összekötve tehermentesíti a teleülés úthálózatát az átmenő forgalomtól.
A létesítmény jellemző paraméterei:
- hossz: 490 m;
- szélesség:7 m.
Pályaszerkezet:
- 3 x 5 cm aszfalt;
- 20 cm FZKA alap;
- 20 cm homokos kavics ágyazat;
- 30 cm meszes talajstabilizáció.
Az elkerülő út az önkormányzat tulajdonában lévő 0359/12, 0363/10, és 0363/11 tulajdonokat érinti, besorolása szerint legelő, a tervezési szakasz: 0+000 - 0+490.
Pontozási szempontoknak való megfelelés.
A tervezett beruházás elősegíti, javítja a kerékpáros közlekedés biztonságát, a tervezési szakaszon biztosítja a kerékpáros forgalmat, részben a közút igénybevétele nélkül, valamint a forgalomcsillapítást a fenntartható települési közlekedés, valamint az élhetőbb települési környezet megteremtése érdekében. Helyi munkalehetőséget biztosít az ott élőknek az építkezés ideje alatt, valamint a környező munkalehetőségek kényelmesebb és biztonságosabb megközelíthetőségét eredményezi. A tervezési szakasz tulajdonviszonyai rendezettek, az érintett területek tulajdonosai minden esetben az önkormányzat, illetve a Magyar Állam. A Közútkezelőtől a hozzájárulási nyilatkozatok bekérése folyamatban van.
A kiépülő kerékpárúttal lényegesen javul a biztonságos kerékpár közlekedés. Egyirányú útvonalak eddig sem voltak a településen és jelen projekt keretében sem létesül. A kiépítésre kerülő kerékpárforgalmi létesítmények felülete egyenletesen, hullámmentesen, csúszásmentesen és döccenőmentesen kerül kialakításra a hatályos szabványok betartása mellett. Érintett buszmegállónál az UME irányadó rendelkezési kerültek figyelembe vételre. Akadálymentesítésre nincs szükség, nincsenek szintbeli eltérések, szegélyek egyéb akadályok, amiket szükséges lenne megszüntetni. A beruházás során útvonal-, és célállomás jelző táblák kerülnek kihelyezésre.
A tervezés során figyelembe vettük a kapcsolódási lehetőségeket a közösségi közlekedés állomásaival, a hálózati nyomvonal több ponton érint közösségi közlekedési (buszmegálló) hálózati elemeket. A jelen tervek szerint kiépített hálózat folytatható Vésztő Város irányába, így biztosítva a két teleülés összekötését biztonságos kerékpárút hálózattal. Okányon áthalad az Alföldi Kék Túra nyomvonala. Egy helyi szakasza kerékpárral nem járható, de a tervezett nyomvonallal érintkezik. Ez segíti az aktív kerékpáros turistákat, akik a helyi turisztikai látnivalókat kívánják megközelíteni. Az aktív turizmus fejlesztése a HFS-ben nevesítve van.
A projekt a felhívás 3.1 pontjában felsoroltak közül az alábbi tevékenységeket valósítja meg:
A) Kerékpárosbarát programelem:
A/a: A beruházás biztosítja a biztonságos közlekedési feltételeket valamennyi közlekedő számára. Okány közlekedési úthálózatának kerékpárosbaráttá alakítása folytatódhat kerékpárforgalmi létesítmények kijelölésével, építésével (valamint az elkerülő út megépítésével.) A meglévő kerékpárúthoz csatlakozva egy egységet alkotva biztosítja a kerékpáros közlekedést. A jelen tervek szerint kiépített hálózat folytatható Vésztő Város irányába, így biztosítva a két teleülés összekötését biztonságos kerékpárút hálózattal.
A/c: A tervezett nyomvonal kapcsolódik a település belterületén közút mellett megvalósult kerékpárúthoz, így alkotva a településen átmenő közutak mellett teljes kerékpárút hálózatot. A megvalósítással a település legfrekventáltabb útvonalai válnak biztonságossá a kerékpárosok számára. A település összes fontos célállomása elérhetővé válik a hálózatbővítéssel.
B) Forgalomcsillapítás, közlekedésbiztonság, akadálymentesítés
b) Forgalomcsillapítás a fenntartható települési közlekedés, valamint az élhetőbb városi, települési környezet megteremtése érdekében: elkerülő út.
A jelenleg rendelkezésre álló forgalomszámlálási adatok alapján az elkerülő út kiépítésével a településközpontot terhelő forgalom gépjármű forgalmának 30 %-a, tehergépjármű forgalmának 45 %-a fogja az elkerülő utat igénybe venni, várhatóan ennyivel csökken a településközpont terheltsége. Az elkerülő út kiépítése a kerékpárosbarát programelemhez is kapcsolódik: nagy mértékben lecsökken a településközpont gépjármű, ezen belül is kiemelten a teherforgalom nagysága, ezzel segítve a kerékpáros közlekedés ösztönzését.
D) Kapcsolódó tevékenységcsoport